Het bouwen van een succesvolle website die online goed vindbaar is, is niet zo eenvoudig als het lijkt. Zonder de juiste aanpak wordt een website niet opgepakt door zoekmachines en is deze nauwelijks vindbaar voor de juiste doelgroep. Precies wat je niet wilt dus. Hoe zorg je dat jouw potentiële klanten jou wél weten te vinden online? Lees gauw verder hoe ook jij meer online succes kunt behalen.

1. SEO-proof

Zoekmachineoptimalisatie, of search engine optimization (SEO), is essentieel als je met jouw website gevonden wilt worden door jouw doelgroep. Kort gezegd: hoe beter je jouw SEO voor elkaar hebt, hoe hoger jouw website zal eindigen in de zoekmachineresultaten. Hoe je dit aanpakt? Ga aan de slag met de juiste zoekwoorden, check (of herschrijf) titels, profiteer van de kracht van social media, deel actuele en relevante content en laat afbeeldingen in jouw voordeel werken. Of pak het professioneler aan en laat jouw website volledig SEO-proof maken door een gespecialiseerd bedrijf als Groeiweb.

2. Waardevolle content

Bezoekers die op jouw website terechtkomen, wil je vasthouden. Dit kan met waardevolle en onderscheidende content. Relevante content die informeert, amuseert en inspireert. Content die voorziet in een behoefte. Zo weten jouw websitebezoekers direct wat ze aan je hebben en waarom ze bij jou moeten zijn in plaats van jouw concurrent. Naast de statische informatie op jouw website zijn blogs hier bij uitstek geschikt voor. Met een blog kun je kennis delen, klanten inspireren en vertrouwen wekken bij potentiële klanten. Een blog leidt tot extra websitebezoekers en in veel gevallen tot een hogere conversie.

3. Navigatie

Een goede navigatie op jouw website vergroot het gebruikersgemak, zorgt ervoor dat bezoekers sneller bij de juiste informatie kunnen komen én kan helpen bij het indexeren van jouw website door zoekmachines. Indirect kan een goede navigatie dus leiden tot een hogere conversie en meer omzet. Maar bovenal wil je jouw websitebezoekers gewoon een prettige gebruikerservaring bieden. Een goede navigatie bereik je onder andere met een overzichtelijke navigatiebalk, duidelijke (en niet te veel) categorieën, breadcrumbs en een zoekbalk.

4. Responsive design

Een website die responsive is, is een website waarvan de inhoud zich automatisch aan het apparaat van de gebruiker aanpast. Of dat nu een smartphone, tablet of desktop is. Met een responsive website bereik je, simpel gezegd, een groter publiek. Maar er zijn méér voordelen dan een groter bereik: jouw responsive website scoort beter in zoekmachineresultaten, biedt meer gebruikersgemak en zorgt voor beter leesbare content. Investeer in jouw design en zorg dat je geen potentiële klanten verliest aan de concurrent die wél een responsive website heeft.

5. Linkstructuur

Het gebruik van relevante (interne) links op jouw website zorgt er in de eerste plaats voor dat bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken. Essentieel, want je wil dat potentiële klanten snel bij de juiste informatie komen. Een goede linkstructuur zorgt er naast een betere gebruikerservaring ook voor dat jouw website beter wordt opgepakt door zoekmachines. Handig, want dat levert je dus weer meer bezoekers op. Gebruik je ook externe links? Tip: laat alle externe links openen in een nieuw venster, zodat je jouw websitebezoeker niet kwijtraakt wanneer hij of zij het betreffende venster weer wegklikt.

6. Goede balans tussen tekst en beeld

Jouw websitebezoekers komen voor informatie. Maar bij te veel tekst raak je websitebezoekers kwijt, terwijl je bij te weinig tekst jouw boodschap niet goed kunt overbrengen. Wat is dan wel de juiste aanpak? Dit is natuurlijk afhankelijk van jouw core business, maar een juiste balans tussen tekst en beeld is altijd belangrijk. En bedenk dat je informatie kunt geven op meer manieren dan alleen met (lange) teksten: met titels en kopjes, korte (blog)berichten, video’s en infographics bijvoorbeeld.

7. Aantrekkelijke lay-out

Een optimale lay-out houdt websitebezoekers langer vast, terwijl een onaantrekkelijke lay-out juist bezoekers kan kosten. De eerste indruk is hierbij van groot belang; in enkele seconden bepalen bezoekers (onbewust) of de website interessant genoeg is of niet. Een aantrekkelijke lay-out is dus belangrijk. Onmisbaar hiervoor zijn een goede navigatie, een prettige balans tussen beeld en tekst en duidelijke call-to-actions.

Wil je ook meer online succes? Bekijk hier wat Groeiweb voor je kan betekenen of neem direct contact met ons op. Wij denken graag met je mee!