SEA (search engine advertising) is een online advertentiemogelijkheid voor bedrijven om zo hun producten, diensten en services aan te bieden binnen de zoekresultaten van bijvoorbeeld zoekmachines. Google Ads (voorheen Google Adwords) is het meest gebruikte platform voor zoekmachine advertenties.
Hierbij kun je adverteren in de Google zoekresultaten, YouTube en andere websites. Met een Google Ads account kun je advertenties zodanig instellen voor verschillende doelgroepen, locaties en doeleinden. In plaats van dat je dus “op goed geluk” adverteert, kun je dus met Google Ads heel nauwkeurig en gericht adverteren op je doelgroep. Wat zijn nu zaken waar je echt op moet letten?

Houd bij of je advertentie iets oplevert

Dit wordt ook wel “conversietracking” genoemd. Het heeft natuurlijk niet veel zin om te adverteren via Google Ads als je vervolgens niet na gaat of het zin heeft gehad. Je wil weten hoeveel mensen na het zien van je advertentie effectief hebben geleid tot een conversie. Deze moet dus goed geregistreerd worden, zodat je daarop kunt inspelen met je online marketing strategie.

Bepaal goed het doel van je Google Ads campagne

Via het Google Display netwerk is het mogelijk om je advertentie te richten op je doelgroep terwijl ze aan het surfen zijn op andere websites of bijvoorbeeld op Youtube video’s aan het bekijken zijn. Het kan dus zomaar zijn dat je er vooral op gericht bent om je merknaam zo veel mogelijk te promoten. Een Youtube advertentie kan hiervoor dus helpen. Als je merknaam niet van belang is omdat surfers je merk al kennen of je merk helemaal niet van belang is dan deel je je campagne natuurlijk anders in.

De juiste zoekwoorden en trefwoorden

De juiste zoekwoorden zijn belangrijk voor elke SEA-campagne. Wellicht worden je Google advertenties ook vertoond worden bij zoektermen die totaal niet belangrijk zijn voor jouw campagne.
Kijk dan eens naar negatieve zoekwoorden of uitsluitingszoekwoorden. Zorg ervoor dat je deze zoekwoorden helder hebt om ervoor te zorgen dat je advertenties niet onnodig vertoond worden. Zoom ook in op de zoekwoorden die nooit voor vertoningen van je advertenties zorgen. Zo kun je stap voor stap je advertentiecampagne verbeteren.

Zijn je landingspagina’s in orde?

De pagina’s waar een bezoeker op terecht komt spelen een hele belangrijke rol. Deze wil je echt op orde hebben bij je SEA campagne. Zo is het van belang om ervoor te zorgen dat je site goed werkt op een mobiel of tablet. Daarnaast is het van belang dat de pagina ook daadwerkelijk de informatie biedt die een bezoeker verwacht na het klikken op je advertentie. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de bezoeker uitgenodigd wordt om contact met je te zoeken, dus is die duidelijke call to action ook aanwezig?

Wil je meer weten over SEA? Neem gerust contact op met Groeiweb!